Σάββατο 19 Ιανουαρίου 2008

Ο Τεχνολογικός Σκοταδισμός και η Αρτηριοσκληρωτική Αντιμετώπιση της Παιδείας στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα ζούμε δυστυχώς, χωρίς υπερβολή, σε έναν τεχνολογικό μεσαίωνα. Είμαστε ουραγοί στην Ευρώπη στη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και του ευζωνικού διαδικτύου. Στους ευρωπαϊκούς δείκτες εξοικείωσης με την τεχνολογία οι Έλληνες είναι πρωταθλητές μόνο στη χρήση των κινητών, έτσι για να κλείνουν κανένα ραντεβουδάκι σε καμιά καφετερία ή να παίζουν με τα εκνευριστικά ring tones.

Η έρευνα είναι και αυτή σε χαμηλά επίπεδα κυρίως λόγω της κρατικής αδιαφορίας και της έλλειψης χορηγιών από τον ιδιωτικό τομέα. Οι παράγοντες της ολοένα και λιγότερο ανταγωνιστικής και συρρικνωμένης βιομηχανίας κινούνται ιδιαίτερα συντηρητικά αποφεύγοντας δαπανηρές επενδύσεις για τη χρήση νέων τεχνολογιών. Όλοι κινούνται με στόχο τη μείωση του κόστους και το βραχυπρόθεσμο κέρδος. Λείπουν όσο ποτέ οι άνθρωποι με όραμα., που θα επενδύσουν σε καινοτόμες ιδέες. Μοναδικό ενθαρρυντικό στοιχείο κάποιες επενδύσεις στην αναπτυσσομένη αλλά ακόμη πολύ ανώριμη η βαλκανική αγορά.

Η τεχνογνωσία της χώρας κινείται σε επικίνδυνα χαμηλά επίπεδα ακόμα και στον «εύκολο» τομέα των υπηρεσιών. Όλος σχεδόν ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός εισάγεται, όπως και το λογισμικό. Σε μια εποχή που κυριαρχούν οι νέες τεχνολογίες το να μην μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει τα τεχνολογικά αγαθά ισοδυναμεί με αναλφαβητισμό. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα εξακολουθεί να επικεντρώνεται στις κλασικές σπουδές και στο ένδοξο παρελθόν του έθνους μας. Τα σχολεία μας εξακολουθούν να μην έχουν επαρκή τεχνολογικό και εργαστηριακό εξοπλισμό. Η αξία της επένδυσης στην παιδεία αγνοείται συστηματικά από την παρούσα κυβέρνηση, βλέπετε δεν φέρνει ψήφους ούτε ευχαριστεί τους «συμμάχους μας» όπως τα εξοπλιστικά προγράμματα..

Δεν υποτιμώ την σημασία της λογοτεχνίας και της ποίησης αλλά δεν δέχομαι την συστηματική δαίμονοποιήση των θετικών και τεχνολογικών επιστημών. Έχω βαρεθεί να ακούω πως στόχος της παιδείας είναι απλώς να διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες του ανθρώπου με την κλασική έννοια.. Οι αριθμοί και η τεχνολογία είναι για αυτούς που κυνηγάν το χρήμα, αυτό υποστηρίζουν κάποιοι μανδαρίνοι του πνεύματος. Κυριαρχεί η λανθασμένη αντίληψη πως αν οι μαθητές αποκτήσουν από μια πολύ νεαρή ηλικία επαφή με τους υπολογιστές θα αφιερώσουν λιγότερες ώρες για την εκμάθηση της γλώσσας και του πολιτισμού μας. Φαίνεται κάποιοι ξεχνούν πως η τεχνολογία σήμερα είναι ένα από τα πιο πολύτιμα εκπαιδευτικά εργαλεία ακόμη και για την κλασσική παιδεία..

Ο τυπικός «μορφωμένος» νεοέλληνας ξοδεύει αμέτρητες ώρες σε ανούσιες, ουτοπικές φιλοσοφικές αναζητήσεις και συναγωνίζεται το διπλανό του στην επίδειξη κουλτούρας και ξωτικών γνώσεων. Η τεχνολογία στη σκέψη του είναι ένα παιχνίδι ή ένα αναγκαίο κακό και όχι ένα εργαλείο για την ανάπτυξη της προσωπικότητας και δημιουργικότητας του. Απουσιάζει συνεπώς η διάθεση να εμβαθύνει τις γνώσεις του και να δοκιμάσει πρωτοποριακές εφαρμογές. Όσοι το κάνουν συχνά θεωρούνται γραφικοί, σπασίκλες, άνθρωποι χωρίς κοινωνική ζωή.

Όσοι έχουν πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες έχουν συχνά περιορισμένες γνώσεις και το κάνουν μόνο επειδή το επιβάλει η εργοδοσία ή για λόγους ψυχαγωγίας (αθάνατα computer games). Η πλειοψηφεία χρησιμοποιεί απλές εφαρμογές και δεν γνωρίζει από προγραμματισμό, που είναι ίσως και το πιο δημιουργικό κομμάτι των υπολογιστών. Η χαμηλή αγοραστική δύναμη του Έλληνα σημαίνει πως αν έχει έναν υπολογιστή στο σπίτι το πιο πιθανό είναι πως θα έχει μειωμένες δυνατότητες ή ακόμη και θα είναι τεχνολογικά ξεπερασμένος. Με τέτοια καρβουδιστήρια η επαφή με την τεχνολογία γίνεται κουραστική και παράλληλα ο Έλληνας χρήστης νιώθει μειονεκτικά απέναντι στους υπόλοιπους δυτικοευρωπαίους που έχουν πρόσβαση στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Είναι σαν να οδηγούμε ένα φιατάκι σε μια λεωφόρο γεμάτη Φεράρρι.

Η πιο ευπαθής ίσως κοινωνική ομάδα, οι ηλικιωμένοι, στην Ελλάδα έχουν σχεδόν μηδαμινή επαφή με την τεχνολογία. Κυριαρχεί η λαθεμένη αντίληψη πως στην ηλικία τους δεν μπορούν να μάθουν τίποτα.. Η έλλειψη στοιχειώδους τεχνολογικής παιδείας ανεβάζει το βαθμό εξάρτησης τους από τις νεότερες γενιές, υποβαθμίζει το βοιωτικό τους επίπεδο και μειώνει την αυτοεκτίμηση τους.

Αν θέλουμε να υποστηρίζουμε πως είμαστε μια προοδευτική χώρα, ανοιχτή σε νέες ιδέες και με πνευματικούς και καλλιεργημένους ανθρώπους πρέπει να επιταχύνουμε τους ρυθμούς ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών. Η εύρυθμη ανάπτυξη, η ανταγωνιστικότητα και η παραγωγικότητα της χώρας εξαρτώνται άμεσα από την άνοδο της τεχνογνωσίας.

Παραμένω αισιόδοξος, άλλωστε μετά από κάθε μεσαιωνική περίοδο ακολουθεί η αναγέννηση και ο διαφωτισμός.

P.S.

Α) Το μέγεθος και η γεωγραφική της χώρας δεν αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες για την τεχνολογική ανάπτυξη.

Β) Οι παραδόσεις και ο πολιτισμός δεν απειλούνται ούτε από την τεχνολογία, ούτε από την παγκοσμιοποίηση, ας βγούμε επιτέλους από το καβούκι μας.

Γ) Η τεχνολογική ανάπτυξη δεν θα επιτευχθεί με ξένες επενδύσεις. Πρέπει να επενδύσουμε εμείς πρώτα στους εαυτούς μας..

Δ) Δυστυχώς οι περισσότεροι άνθρωποι που θα ήθελα να προβληματίσω δεν έχουν πρόσβαση στο μέσο που εκφράζω τις θέσεις μου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: